دانشجوی علوم تربیتی ورودی 93 دانشگاه فرهنگیان یزد

دل نوشته ، بحث و انتقاد پیرامون مسائل روز پردیس شهیدان پاکنژاد دانشگاه فرهنگیان یزد

دانشجوی علوم تربیتی ورودی 93 دانشگاه فرهنگیان یزد

دل نوشته ، بحث و انتقاد پیرامون مسائل روز پردیس شهیدان پاکنژاد دانشگاه فرهنگیان یزد

در این صفحه مجازی به بحث و بررسی پیرامون مسائل
سه محور می پردازم
- مسائل جاری شخصی خودم
- مسائل جاری ملی
- مسائل جاری پردیس شهیدان پاکنژاد یزد

باتشکر یاعلی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

فرهنگ استقراض در دنیای کنونی

چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰ ب.ظ

به نام خدا

«حداقل اگر آن را نمی خوانید ، در سایر , وبلاگتان کپی کنید ، تا دیگران آگاه شوند»

«نجات یک فرد ، نجات جامعه است»

«دانایی گنج است و این که "زکات العلم نشره" »

مهارت های زندگی : (مبحث : فرهنگ استقراض (قرض ، عاریه) در دنیای کنونی)

1- هیچ گاه از امکانات دیگران استفاده نکنید (به هیچ وجه من الوجوه از امکانات دیگران استفاده نکنید) . چون شاید در ابتدا فرد عکس العملی نشان ندهد ولی به مرور زمان فردی که از امکانات او به رایگان استفاده می کنید ، مدعی می شود . و از شما امکاناتتان را طلب می کند . پس همیشه متکی به خود باشید . اگر در زندگی روزمره تان به امکاناتی نیاز داشتید ... ، حتما خود آن را تهیه کنید . اگر تا به حال آن را تهیه نکرده اید ، حتما آن را تهیه کنید و برای تهیه ی آن تلاش کنید . و در آخر به هیچ وجه از امکانات قرض گرفته شده از دیگران استفاده ننمایید ( مطلقاً قرض نگیرید )

2- اگر مجبور ، دقت کنید "مجبور" به استفاده از امکانات دیگران شدید ، حتما اولا زبانی و در کلامتان حداکثر تشکر از آن فرد را بکنید . و ثانیا حتما در پی آن باشید که آن استفاده تان را برای فرد مقابل جبران کنید . شاید این جبران مالی باشد ، و یا شاید کاری هم تراز با کار فرد مقابل برایش بکنید و یا امکاناتی را که در اختیار شما گذاشت در اختیارش بگذارید . و اگر در آینده آن امکانات را تهیه کردید ، اگر آن فرد که به شما قرض داده بود از شما تقاضای قرض امکاناتتان را کرد ، اگر احتمال می دهید در آینده می خواهید با او روابط داشته باشید به او قرض دهید و بگویید که این جبران فلان لطف توست . (لطف دیگران را جبران کنید و حین این کار آنها را مطلع سازید )

3- به هیچ وجه من الوجوه امکانات خود را در اختیار دیگران قرار ندهید . هر بهانه ای که می توانید بیاورید تا امکانات خود را در اختیار دیگران قرار ندهید . به هیچ وجه جزوه یا کتاب یا سایر لوازم تان را در اختیار دیگران قرار ندهید . و اگر قرار دادید به هیچ وجه انتظار تشکر از فرد مقابل را نداشته باشید . اگر جزوه یا کتابی را در اختیار دیگران قرار دادید ، سریعا و در یک ساعت آینده آن را پس بگیرید . (امکانات خود را در اختیار دیگران قرار ندهید ، اگر دادید انتظار جبران لطف و سالم پس گرفتن امکاناتتان را نداشته باشید )

4- در صورتی که روحیه ی تشکر و جبران لطف های دیگران اساسا در شما نیست ، به هیچ وجه به سمت قرض ، عاریت و استفاده از امکانات دیگران نروید . اگر این روحیه در شما وجود دارد که در صورت اینکه چیزی را به کسی قرض دادید ، انتظار تشکر زبانی و جبران متقابل آن فرد را دارید ، به هیچ وجه تاکید می کنم به هیچ وجه من الوجوه امکانات خود را در اختیار دیگران قرار ندهید . با هر بهانه ای که می توانید جلوی استفاده ی دیگران را از امکاناتتان را بگیرید (بگویید امکانات من فلان نقص را دارد و نمی توانم آن را در اختیار تو قرار دهم) . اگر بهانه آوردن کافی نبود . بگویید دوست ندارم فلان امکاناتم را در اختیارت قرار دهم ، فوقش در فرد مقابل نوعی تنفر نسبت به شما ایجاد می شود . شما با این کارتان جلوی رسیدن مشکلاتتان را به جاهای باریک گرفته اید . (امکانات خود را در اختیار دیگران قرار ندهید ، اگر دادید انتظار جبران لطف و سالم پس گرفتن امکاناتتان را نداشته باشید )

5- حساب کارتان ، حساب دو 2 تا چهارتا باشد . (به قولی حساب ، حساب است کاکا برادر) اگر کسی برایتان کاری کرد بگویید حتما جبران میکنم و جبران لطف فرد را هم با جدیت پیگیری و انجام دهید . و وقتی کاری برای کسی می کنید حتما بگویید که این کارتان در ازای آن کار مثبت فرد برای شما بوده است . و اگر شما کاری برای کسی کردید انتظار جبران نداشته باشید ولی اگر آن فرد برای شما کار متقابلی نکرد ، شما نیز دیگر کاری برایش نکنید و از انجام کاری برای او را مدام به تاخیر بیاندازید تا او بفهمد که یک رابطه همیشه دوطرفه است . (لطف دیگران را جبران کنید ، لطف کردن به دیگران دو طرفه است)

با توجه به مطالعات اخیر ثابت شده که بسیاری از جرایم ، قتل ها ، درگیری ها بر سر قرض دادن و قرض گرفتن و عدم توانایی "نه گفتن" فرد عاریت (قرض) دهنده بوده است . در این نوشتار سعی شده از گزافه گویی ، آرمان گرایی و ندیدن واقعیت های حال حاضر جامعه پرهیز شود ، و نکته ی دیگر اینکه این نوشتار حاصل تجربیات شخصی است و شاید تا این حالات را تجربه نکنید ، متن فوق برای شما غیر قابل فهم و غیر کاربردی می باشد .

چه نقاط قوتی در متن بالا دیدید ؟

به نظر شما متن بالا مشکلی داشت ؟

 آیا متن بالا با روحیات شما مطابقت نداشت ؟

"نظرات خود را با ما در میان بگذارید ."

شما می توانید بازخورد ها ، نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون این نوشتار با کانال های ارتباطی ما در میان بگذارید .

وبلاگ : paknejadyazd.blog.ir

کانال تلگرام : کانال تجربه و تفکر : @tajrobahvatafakor

کانال تلگرام : @mhtav


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی